9

گردنه گیری تازه شهرداری تهران سر گردنه همت/ بزرگراه همت روی خط زرد جریمه ۳۵۰ هزار تومانی!/ پشت پرده‌ پولی شدن تردد در بزرگراه‌های پایتخت چیست؟


گذر جدید شهرداری تهران روی گردنه همت

اقتصاد 24- آیا بزرگراه حمات عوارض خواهد داشت؟ آیا این طرح جدید سرآغاز روش های جدید اخذ عوارض بزرگراهی از شهروندان تهرانی است؟ در مرحله بعد چه بزرگراه حکیم، صدر، چمران، مدرس و …. مشمول عوارض جدید می شود و در نهایت آیا این طرح جدید خط زرد همت راهی برای کسب درآمد بیشتر از بزرگراه های تهران است؟

این سوال و سوالاتی از این دست در روزهای اخیر بارها در شبکه های اجتماعی و از سوی شهروندان تهرانی و البته ساکنان بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر مانند اصفهان، مشهد، شیراز و … مطرح شده است. همچنین با این سوال مواجه شد که چنین مثالی چقدر امکان پذیر است. در شهرهای آنها هم باید طرحی اجرا شود.

اخذ عوارض در اتوبان همت در روزهای اخیر از سوی مسئولان مطرح شده و یکی از مهم ترین دغدغه های مردم تهران است. اما آیا واقعاً بزرگراه حمات عوارضی خواهد داشت؟
اما ماجرا ابتدا از اینجا شروع شد که در 3 آبان امسال یکی از مسئولان شهرداری تهران در صداوسیما اعلام کرد که خودروهای تک سرنشین دیگر نمی توانند به راحتی وارد بزرگراه همت شوند و باید مبلغی را به دلیل پرداخت عوارض ترافیکی پرداخت کنند.

البته طرح این موضوع اساساً جدید نیست و از زمان مدیریت شهری محمدبکر کلیباف که اکنون رئیس مجلس است، همواره به عنوان یک ایده در شهرداری تهران مطرح و مطرح شده است.

ماجرای اخذ عوارض در بزرگراه تهران

به گزارش اقتصاد 24، در حالی که در آبان ماه امسال بسیاری هنوز این طرح را فقط یک ایده می دانستند، ناگهان مشخص شد که در روزهای اخیر یک باند بزرگراه همت با یک خط زرد از هم جدا شده و در از سوی دیگر ایسنا، در گفت و گو با پوریا علیمردانی، رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری تهران درباره تاریخچه این خط سوال کرد. وی در این خصوص می گوید این خط جداکننده طرح خط ویژه حمل و نقل عمومی سرنشینان بالا است که پیش بینی می شود در آینده به صورت آزمایشی در بزرگراه همت اجرا شود و خط HOV نام دارد.

جالبتر اینکه پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران آبان ماه امسال پس از مطرح شدن موضوع اخذ عوارض در بزرگراه همت گفت: موضوع اخذ عوارض از بزرگراه همت صحت ندارد و تصور اشتباه رسانه ای است و راه اندازی خط ویژه تردد خودروهای سواری (سه سرنشین و بیشتر) به منظور کاهش ترافیک در نظر گرفته شده است.

اما به نظر می رسد پوریا علیمردانی از این اتفاق بی خبر بوده و تکذیبیه های وی هم اکنون منتفی شده است چرا که محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به گزارش اقتصاد 24 در 21 آذرماه امسال از خطوط سریع السیر خبر داد. راه اندازی می شود و خودروهای شخصی با بیش از 2 سرنشین، وانت و تاکسی و غیره می توانند از این خط عبور کنند و خودروهای دارای یک سرنشین جریمه شود

تلاش ها

تایید زردی هامات و جریمه 350 هزار تومانی

وی همچنین اعلام کرد که خطوط تندرو بزرگراه همت تا بهمن ماه راه اندازی می شود و البته معاون شهردار تهران نیز از نصب دوربین برای پلاک خوانی هر 250 متر از این خط و جریمه آن خبر داد. برای متخلفان حدود 300 تا 350 هزار تومان است.
در واقع علیرضا زاکانی، معاون شهردار تهران، به نوعی تمامی خودداری های مدیرکل حمل و نقل و ترافیک تهران را زیر پا گذاشت و مهر تایید خود را بر وضع عوارض جدید ویژه بزرگراه 18 کیلومتری زد.

این در حالی است که سرهنگ مصطفی زینی وند، رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در این راستا معتقد است: «پلیس از اجرای طرح مسیر ویژه حمل و نقل عمومی در بزرگراه همت حمایت می کند، اما درست است که ترافیک پرداخت خواهد شد.» اینطور نیست و واقعاً بحث درآمدزایی نیست، البته این خط با توجه به حجم تردد وسایل نقلیه در سه ساعت اوج ترافیک در صبح و سه ساعت اوج ترافیک نیز ثبت می شود. این نشان می دهد که 59 درصد خودروهای این بزرگراه تک سرنشین، 31 درصد خودروهای 2 سرنشین و 10 درصد خودروهای چند سرنشین بوده اند. حمل و نقل عمومی به عنوان نقطه شروع و مقصد باید در اولویت قرار گیرد تا خودروهای تک سرنشین کاهش یابد و حجم ترافیک کاهش یابد.

در عین حال گفت: در حال حاضر هیچ جریمه و وجهی از مردم دریافت نمی شود و این طرح 2 ساعت صبح از ساعت 6:30 تا 8:30 و 2 ساعت عصر از ساعت 4:30 تا 6:30 ویژه برای ماشین های تک نفره . بنابراین این ساعت ثابت است نه شناور. نوزادان به عنوان مسافران خودرو در نظر گرفته می شوند. البته این سوال بزرگ وجود دارد که با توجه به ترافیک سنگین آزادراه چگونه می توان به مردم دستور داد که از خط عبور نادیده بگیرند؟!

کارشناسان شهری با نظرات متفاوت

در عین حال، خلیل فراهانی پور، کارشناس امور شهری نیز با بیان اینکه خطوط تندرو در همت به دلیل شریان اصلی راه حل نیست، گفت: شهرداری به جای توسعه حمل و نقل عمومی همچنان می خواهد از شهرداری پول بگیرد. مردم و این بار خودروهای تک سرنشین توجیه می شوند

از سوی دیگر، غلامعلی صائبیان، کارشناس ترافیک با بیان اینکه خطوط تندرو در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا و فرانسه راه اندازی شده است، می گوید: با اجرای این طرح می توان تردد افراد پر ازدحام را تسهیل کرد. خودروها در ساعات اوج مصرف و مردم دیگر گرفتار جهنم ترافیک نخواهند شد.

این در حالی است که برخی کارشناسان نزدیک به شهرداری تهران می گویند بر اساس طرح جامع ترافیک باید مسیرهای ویژه ای برای تردد خودروهای پرتردد ایجاد شود تا اتوبوس 50 نفره در گره ترافیکی گرفتار نشود. همچنین وسایل نقلیه عمومی و مسافربری باید افزایش یابد تا حجم ترافیک در بزرگراه های اصلی کاهش یابد.

این مواردی که اکنون مطرح می شود، اما با واکنش های تقریباً جدی در جهت مخالف مواجه می شود. اولاً شهرداری تهران از زمان محمدبکر کلیباف درگیر بدهی های سنگینی بوده که باری بر دوش شهروندان است و اکنون نیز سعی دارد با ادامه همین روند هزینه های خود و بار بدهی های ناشی از ناکارآمدی را تحمیل کند. بر شهروندان تهرانی .
این در حالی است که به نظر می رسد شهرداری علیرضا زاکانی اکنون به جای توسعه حمل و نقل عمومی به دنبال نصب کیوسک عوارض و مالیات در معابر شهروندان است.

تلاش ها

مسئولان شهری از وضعیت اسفبار شبکه حمل و نقل شهری تهران بی خبرند

ای کاش یکی از مسئولان شهری تهران می پرسید که واقعاً از وضعیت حمل و نقل عمومی اطلاع دارند؟ آیا مجبور شده اید هر روز صبح یا عصر در تهران از تاکسی، مترو یا اتوبوس استفاده کنید تا بدانید چه افرادی منتظر آنها هستند که می توانند از این خدمات استفاده کنند؟

ای کاش اکنون مسئولان شهری پاسخ می دادند که شهروندانی که از خودروی شخصی برای حمل و نقل درون شهری استفاده می کنند و مالیات و عوارض می پردازند و همچنین هزینه بنزین و استهلاک خودرو در ترافیک سنگین تهران را به دوش می کشند تا به شبکه حمل و نقل شهری نیمه ورشکسته سرازیر شوند. این افراد با کدام قطار مترو، اتوبوس های کدام شرکت و کدام تاکسی خواهند رفت؟

علیرضا زاکانی، اعوان و انصار علیرغم اینکه شبکه حمل و نقل تهران در وضعیت بسیار شکننده ای قرار دارد، کاملاً آگاه هستند و با وجود اینکه می دانند این خودروهای شخصی ناجی این شبکه هستند، اما اکنون قصد دارند از آن به شیوه ای جدید استفاده کنند. تهران باید پول برداشت کند و یقه این شهروندان را بگیرد تا از خودروی خود استفاده کنند. طرحی که مشخصا دغدغه های دیگری برای شهروندان دارد، این گلوگاه ها در بزرگراه های تهران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و خط نارنجی و قرمز چه زمانی طراحی می شود؟


بیشتر بخوانید: جریمه 300 تا 350 هزار تومانی برای مسافران مجرد در آزادراه همت


حالا شهرداری زاکانی به جای اینکه به فکر چاره ای برای درد بی درمان حمل و نقل عمومی تهران و بحران ایجاد مسیرهای جدید باشد، حالا به فکر درآمدزایی از بحران شهروندان و بدبختی مردم تهران افتاده است. ترافیک

چیزی که تعداد کمی از مردم متوجه می شوند این است که بسیاری از مسافران مجرد در بزرگراه هامت کارمندانی هستند که حداقل دو بار در روز رفت و آمد می کنند، یک بار از خانه به محل کار و بازگشت.

یکی از آنها می گوید که من همچنان از ماشین شخصی استفاده می کنم چون چاره دیگری ندارم اما باید مسیرم را عوض کنم شاید حکیم را انتخاب کنم اما این بار هم ترافیک زیاد است. اتوبوسی که به منزل من می رود هر 20 دقیقه تا نیم ساعت یکبار حرکت می کند و معطلی زیادی دارد. اگر وسایل نقلیه عمومی در مسیر کار و زندگی بیشتر بود، قطعاً سوار ماشین نمی‌شدم».

گرفتن مجوز اسنپ یا تی پی اس هم یک راه است و کارمند دیگری می گوید: «من باید مجوز اسنپ بگیرم، اگر بخواهم هر روز جریمه شوم، حقوق یک کارمند چقدر است؟» مجوزها و سفر در هنگام بازگشت به خانه، و کمک نیز مفید است.”

در همین حال یکی از خانم ها می گوید: شاید خنده دار باشد اما با توجه به نبود خطوط اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی یک مانکن می خرم و وانمود می کنم که مسافر هستم. من چندین بار سوار تاکسی شده ام، اما در هوای بارانی یا سرد، صف ایستگاه تاکسی بسیار طولانی است و می توانم دو ساعت بعد به خانه برسم.

تلاش ها

از سوی دیگر، به گزارش اقتصاد 24، ادعاهایی که این مدیران اکنون با الگوبرداری از روش کشورهای غربی سعی در ادعای آنها دارند و شرایط زیرساختی و شبکه حمل و نقل عمومی تهران چه ارتباطی با هم دارند؟ این اقدام برای تقلید از رفتار برخی کشورها که توسط یک کارشناس حامی رفتار شهرداری زاکانی بیان شده چه ربطی به ایران دارد؟

اینکه رفتار در کشورهای مبتنی بر اقتصاد دولت رفاه مشاهده می شود که دولت آنها خدمات درمانی و پزشکی و خدمات معیشتی را به بهترین نحو کنترل کرده است، ربطی به شرایط ایران ندارد که ده ها مدل مالیاتی در آن وجود دارد. برای شهروندان ایجاد شده است.
اینکه در اولین مورد انتقاد سرعت کشورهای غربی و اروپایی و شباهت برنامه های آنها با آنها یکی از مواردی است که می تواند منجر به حق اعتراض شهروندان ایرانی شود که کدام مدل از خدمات اجتماعی و اجتماعی ماست. الان شبیه اوست آیا ما کشورهایی هستیم که باید در گرفتن حق عبور از بزرگراه ها مانند این کشورها باشیم؟

اما شاید جالب‌تر از همه بحث آن دسته از مدیران شهری باشد که به دلیل مشکل خط زرد بزرگراه همت، پای خود را وسط خط اختصاصی اتوبوس‌ها گذاشتند، گویی در بسیاری از نقاط کاملا فراموش کرده‌اند. تهران، همان بزرگراه همت، خط اتوبوس نیز اختصاصی است و طراحی شده و نیازی به خطوط جدید ندارد.
بهانه های واهی مانند ترافیک ناشی از خودروهای شخصی، فرار شرم آور مسئولان شهری تهران در شرایطی است که تهران درگیر بحران های متعدد حمل و نقل عمومی است و همچنان قادر به جابجایی مسافران خود نیست.

اما در این میان، ای کاش و افسوس که ای کاش یک بار، برای یک روز و در یک زمان خاص، همه صاحبان خودروهای شخصی به جای استفاده از خودروهای شخصی خود، از این شبکه نیمه حمل و نقل تجارت مردانه استفاده کنند، شهرت همسرشان در وضعیت حمل و نقل با کمک این رانندگان که اکنون قصد دارند از آنها عوارض جدیدی بگیرند، حفظ شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا