چرایی فرار برندهای آلمانی از آلمان به چین/ از قیمت بالای انرژی تا قوانین سختگیرانه؛ دولت آلمان به کجا می رود؟
اقتصاد 24 – سیاست های دولت آلمان در زمینه انرژی داخلی و فضای اقتصادی این کشور باعث شده تا بزرگترین بازیگران صنعتی آلمان این کشور را ترک کرده و با شرایط مساعدتری برای فعالیت اقتصادی به چین بروند.
افزایش هزینه های انرژی، یارانه های هنگفت برای انرژی های تجدیدپذیر و مقررات سختگیرانه تحمیل شده توسط دولت آلمان، محیطی را در این کشور ایجاد کرده است که به طور فزاینده ای در تضاد با فضای مورد نیاز برای رشد صنعتی است.
در نتیجه، بسیاری از معروف ترین برندهای صنعتی آلمان در حال کوچک سازی و کوچک شدن هستند و در عین حال سرمایه گذاری های قابل توجهی در چین انجام می دهند. این تغییر رویکرد تأثیر عمیق سیاستهای فعلی را بر چشمانداز صنعتی آلمان با پیامدهای بلندمدت آن بر اقتصاد داخلی و اشتغال این کشور نشان میدهد.
مجله آسیا تایمز در گزارشی جدید به بررسی عوامل و برندهای کلیدی در حال نقل مکان از آلمان به خارج از کشور می پردازد.
هزینه های بالای انرژی در آلمان؛ نتیجه سیاست ایدئولوژیک
سیاست های انرژی دولت در آلمان منجر به افزایش قیمت برق صنعتی به حدی شده است که این کشور را در زمره گران ترین کشورها در زمینه برق صنعتی قرار داده و از این نظر تنها پس از ایالات متحده در رتبه دوم جهان قرار گرفته است. پادشاهی
اتکای آلمان به منابع انرژی تجدیدپذیر مانند بادی و خورشیدی، همراه با کنار گذاشتن تدریجی انرژی هسته ای، وابستگی این کشور به واردات انرژی را افزایش داده و باعث نوسان شدید قیمت ها شده و در نهایت بر صنعتگران و مالیات دهندگان آلمانی فشار وارد می کند. هزینه بالای انرژی بسیاری از برندها را مجبور کرده است که فعالیت خود را در آلمان کاهش دهند و به چین بروند.
مصرف انرژی در بخش صنعتی آلمان به 3282 پتاجول در سال 2023 کاهش یافت که 7.8 درصد نسبت به سال 2022 کاهش یافت. این کاهش به دنبال کاهش قابل توجهی در سال 2022 بود، زمانی که مصرف انرژی صنعتی با 9.1 درصد کاهش در سال به 3558 پتاجول رسید. در مجموع، این کاهش ها نشان دهنده کاهش کلی مصرف انرژی صنعتی در حدود 16.3 درصد در یک دوره دو ساله است.
تامین انرژی در آلمان: وابستگی فزاینده به واردات
تولید انرژی داخلی آلمان نیز تغییر کرده است و انرژی های تجدیدپذیر در اوایل سال 2024 به رکورد 61.5 درصد از کل تولید انرژی رسیده است. با این حال، این تغییر منجر به افزایش 23 درصدی واردات برق در نیمه اول سال 2024 شد که نشان دهنده وابستگی آلمان به منابع انرژی خارج از کشور است. تنوع منابع انرژی تجدیدپذیر همراه با قیمت های بالا در بازار داخلی خطراتی را برای مشاغلی که به برق پایدار و مقرون به صرفه نیاز دارند ایجاد می کند. علاوه بر این، انتظار میرود اتکای مداوم آلمان به انرژیهای تجدیدپذیر وابستگی به واردات را افزایش دهد و شرکتها را از توسعه داخلی منصرف کند.
یارانه های قابل توجه دولت آلمان برای انرژی های تجدیدپذیر
دولت آلمان تنها در سال 2024 20 میلیارد یورو یارانه برای تولیدکنندگان انرژی های تجدیدپذیر در نظر گرفته است. این پرداختها تضمین میکند که تامینکنندگان انرژیهای تجدیدپذیر با وجود کاهش شدید قیمتهای بازار، حداقل قیمتهای تضمینشده را دریافت میکنند. این سیستم برنامهریزی متمرکز، که در آن دولت برای پرداخت به تولیدکنندگان انرژیهای تجدیدپذیر در هنگام کاهش قیمتهای عمدهفروشی وارد عمل میشود، فشار زیادی بر بودجه دولت وارد میکند و فضای مالی کمتری را برای سایر سرمایهگذاریهای حیاتی باقی میگذارد. در واقع بودجه یارانه اولیه در سال 2024 10.6 میلیارد یورو (11.1 میلیارد دلار آمریکا) بود، اما نیاز پیش بینی شده با تغییر قیمت انرژی دو برابر شده است. این افزایش در مخارج یارانه ها فشار مالی را افزایش می دهد و مذاکرات برای تعدیل بودجه را پیچیده می کند، به ویژه با توجه به تعهد دولت آلمان به محدود کردن بدهی.
نقش گاز از دست رفته روسیه و خطوط لوله نورد استریم در افول صنعتی آلمان
تعلیق واردات گاز روسیه تأثیر عمیقی بر چشم انداز انرژی آلمان داشته است و تولید صنعتی این کشور را مختل کرده و هزینه های مرتبط با انرژی را برای صنعتگران آلمانی افزایش داده است. گاز طبیعی روسیه سنگ بنای تامین انرژی آلمان بوده است و برای چندین دهه انرژی قابل اعتماد و مقرون به صرفه ای را ارائه می دهد. پیامدهای ژئوپلیتیکی جنگ در اوکراین و خرابکاری خطوط لوله نورد استریم در سپتامبر 2022. با این حال، آنها این ارتباط انرژی حیاتی را قطع کردند.
بیشتر بخوانید: گزارشی از معجزه اقتصادی آلمان پس از جنگ جهانی دوم/ آلمان غربی با کدام سیاست های اقتصادی به رشد 4 برابری صنعت دست یافت؟
از دست دادن ناگهانی گاز روسیه، آلمان را مجبور به جایگزینی واردات گاز طبیعی مایع از ایالات متحده کرد که بسیار گرانتر از واردات گاز از روسیه است. این افزایش هزینه ها توانایی آلمان را برای رقابت صنعتی در عرصه بین المللی کاهش داد.
پیشنهاد پوتین برای فعال سازی مجدد خط لوله گاز نورد استریم 2 بر اهرم استراتژیک روسیه در تامین انرژی اروپا تاکید دارد. پوتین با ارائه یک راه نجات بالقوه برای اقتصاد بیمار آلمان، قصد دارد بر موضع سیاسی آلمان در مورد مناقشه اوکراین تأثیر بگذارد. با وجود مزایای اقتصادی احتمالی از سرگیری واردات گاز، آلمان از پاسخ به این پیشنهاد خودداری کرد.
کاهش سرمایه گذاری داخلی در آلمان
افزایش هزینه های انرژی و چالش های نظارتی منجر به کاهش چشمگیر سرمایه گذاری داخلی شده است. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص خصوصی حدود 10 درصد کمتر از سطح قبل از کووید است. وضعیت برای تولید صنعتی آلمان بدتر است. سطح تولید صنعتی در آلمان از سال 2021 بیش از 9 درصد کاهش یافته است. این کاهش در صنایع انرژی بر شدیدتر است. در این صنایع، سطح تولید در کمتر از دو سال بیش از 18 درصد کاهش یافته است که نشان دهنده مشکلات قابل توجهی در بخش هایی است که به شدت به انرژی مقرون به صرفه وابسته هستند.
محیط هزینه ناپایدار در آلمان باعث شده است که بسیاری از شرکت ها تعهدات داخلی خود را کاهش دهند و در عین حال فعالیت خود را در چین گسترش دهند.
بزرگترین شرکت های آلمانی در حال اخراج کارگران در آلمان و سرمایه گذاری در چین هستند. در میان این شرکت ها، فولکس واگن 30000 شغل در آلمان را کاهش داد و 2.5 میلیارد یورو (2.6 میلیارد دلار) برای تولید خودروهای الکتریکی در چین سرمایه گذاری کرد و BASF 2600 شغل در آلمان را کاهش داد و 10 میلیارد یورو در یک مجتمع شیمیایی جدید در گوانگدونگ چین سرمایه گذاری کرد. هفت هزار کارگر بوش در آلمان و سرمایه گذاری در حمل و نقل الکتریکی و وسایل نقلیه خودکار در چین به سرمایه گذاری 2.5 میلیارد یورویی BMW در شن یانگ چین اشاره کردند. تعدیل 10000 کارمند شرکت نرم افزاری آلمانی “SP” و توزیع منابع این برند در بازارهای پر رشد خارجی.
این اخراج بخشی از یک روند گسترده تر است زیرا صنایع در آلمان با فشارهای مالی فزاینده و بارهای نظارتی روبرو هستند. انجمن اقتصادی باواریا تخمین زده است که بخش خودرو در بایرن احتمالاً تا سال 2040 106000 اخراج خواهد داشت که نشان دهنده تأثیرات گسترده چالش های صنعتی آلمان است. هیلدگارد مولر، رئیس انجمن صنعت خودرو آلمان، هشدار داد که ممکن است تا سال 2035، 19000 شغل در این بخش در معرض خطر قرار گیرد که نشان دهنده خطرات مرتبط با صنعتزدایی در آلمان است.
در واکنش به این تحولات، دولت تحت ریاست شولز صدراعظم آلمان مذاکرات اضطراری را با رهبران صنعت آلمان آغاز کرد. با این حال، کارشناسان صنعت می گویند این بحث ها فاقد چشم انداز استراتژیک بلندمدت مورد نیاز برای رسیدگی به مسائل اساسی مانند هزینه های بالا، فشارهای نظارتی و هزینه های نیروی کار است. بدون اصلاحات ساختاری مهم، بخش خودروسازی آلمان در معرض خطر کاهش بیشتر در رقابت جهانی قرار خواهد گرفت.
افزایش سرمایه گذاری آلمان در چین: سطوح بی سابقه
علیرغم درخواست سیاستمداران آلمان و اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به چین، شرکت های آلمانی همچنان به شکستن رکوردهای سرمایه گذاری در این کشور ادامه می دهند. سرمایهگذاری آلمان در چین در سالهای اخیر به سطوح بیسابقهای رسیده است که عمدتاً توسط بخشهای خودرو و مواد شیمیایی هدایت میشود. فقط در نیمه اول سال 2024. سرمایه گذاری مستقیم خارجی آلمان در چین به 7.3 میلیارد یورو رسید که از مجموع 6.5 میلیارد یورو در کل سال 2023 فراتر رفت.
بومی سازی زنجیره تامین و کاهش ریسک های ژئوپلیتیکی
در میان افزایش قیمت انرژی و عدم اطمینان نظارتی، شرکت های آلمانی نیز در حال تغییر ساختار زنجیره تامین خود برای کاهش ریسک هستند. رویدادهایی مانند همهگیری کووید-19 و اختلال در کانال سوئز آسیبپذیری زنجیرههای تامین جهانی را برجسته کرده و شرکتها را بر آن داشته تا فعالیتهای خود را در بازارهای کلیدی بومیسازی کنند. شرکتهای آلمانی با افزایش تولید مستقیم در چین واکنش نشان میدهند، که هم مزیتهای هزینه را ارائه میدهد و هم قرار گرفتن در معرض اختلالات زنجیره تامین جهانی را کاهش میدهد.
خودروسازان آلمانی مانند فولکس واگن و بیامو در حال بومیسازی زنجیرههای تامین EV خود هستند تا در محیطی که سازندگان خودروهای برقی چینی در حال به دست آوردن سهم بازار هستند، رقابتی باقی بمانند. شرکتهای آلمانی با سرمایهگذاری در تولید داخلی، نه تنها هزینهها را مدیریت میکنند، بلکه خود را از اثرات عدم اطمینان جهانی نیز مصون میدارند.
کاهش صادرات آلمان به چین از طریق تولید داخلی
تغییر صنعت آلمان به تولید در چین منجر به کاهش 5.7 درصدی تجارت دوجانبه بین برلین و پکن در هفت ماه اول سال 2024 شد. صادرات آلمان به چین در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023، 11.7 درصد کاهش یافت، زیرا شرکت های آلمانی به طور فزاینده ای به مشتریان چینی مستقیماً در محلی خدمات ارائه می دهند.
این کاهش صادرات به ویژه در بخش خودرو، یعنی منطقه ای که شرکت های آلمانی به جای صادرات خودرو مستقیماً در چین خودرو تولید می کنند، قابل توجه است. این روند می تواند بر تراز تجاری آلمان تأثیر بگذارد، زیرا کالاهای کمتری که در آلمان تولید می شود به خارج از کشور صادر می شود، در حالی که تولید داخلی در چین همچنان به رشد خود ادامه می دهد.
مزیت های منحصر به فرد چین برای شرکت های آلمانی
اگرچه کشورهایی مانند ویتنام و تایلند فرصتهای متنوعی برای جذب سرمایهگذاری و تولید در نظر گرفته میشوند، اما نمیتوانند با شبکههای صنعتی، نیروی کار ماهر و اندازه بازار چین رقابت کنند. بیش از 50 درصد از کل سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در چین از سال 2022 به بعد توسط شرکت های آلمانی، عمدتاً در بخش های خودروسازی و تولید مواد شیمیایی ساخته می شوند.