مقرنس چیست | تاریخچه + انواع و اجزای مقرنس
مقرنسکری تلفیقی از هندسه و معماری است که در پشت بام ها، گنبدها و طاق های بناهای تاریخی ایرانی و اسلامی دیده می شود.
مقرنس به دلیل ظرافت و پیچیدگی خاصی که دارد به عنوان یکی از شگفتی های معماری اسلامی شناخته می شود که در بناهای مذهبی و تاریخی به ویژه در خاورمیانه دیده می شود. این عنصر معماری که با ترکیب هنرمندانه خطوط و سطوح به شکلی استثنایی خودنمایی می کند، نوعی ساخت تزیینی است که به پشت بام ها و طاق ها چسبانده شده و زیبایی خاصی به بناها بخشیده است. موکران جدا از ایجاد جلوه بصری به عنوان یکی از نمادهای هنر و خلاقیت در معماری ایرانی و اسلامی شناخته می شود. در این مقاله نگاه دقیق تری به مقرنس و جزئیات آن خواهیم داشت.
درباره مقرنس کاری بیشتر بدانید:
مقرنس چیست؟
مقرنس یکی از عناصر برجسته و قدیمی در معماری اسلامی است که به صورت سازه های تو در تو، برآمده و هندسی طراحی شده و اغلب برای تزئین سقف ها، گنبدها و طاق های ساختمان ها استفاده می شود. این سازه ها معمولا به گونه ای ساخته می شوند که مخاطب با نگاه به پشت بام ها یا گنبدها حس حرکت و سیال بودن ساختمان را تجربه کند.
مقرنس علاوه بر جنبه زیبایی شناختی و جذابیت بصری، از نظر ساختار نیز دارای مزایایی است. با کمک این عناصر هندسی، معماران توانستهاند فشار وارده بر ساختمانها را به شیوهای کارآمدتر توزیع کنند. به همین دلیل موکراس برای استحکام ساختمان، مقاومت در برابر زلزله و افزایش طول عمر نیز مفید است.
مسجد نصیرالملک شیراز; منبع تصویر: ویکی مدیا; عکاس: رامین رحمانی نژاد اصیل
تلفظ مقرنس
تلفظ صحیح کلمه مقرنس در فارسی مقرنس یا موقرناس است و در زبان های اروپایی این واژه با تلفظ های مختلفی مانند مقرنس نیز به کار می رود. ریشه این کلمه به زبان عربی برمی گردد و به معنای «الگو» یا «ساختار متصل» است.
به دلیل قدمت طولانی و گستردگی کاربرد مقرنس در معماری اسلامی، این واژه نه تنها وارد زبان های خاورمیانه، بلکه زبان های غربی شده و به یک واژه بین المللی تبدیل شده است.
کاروانسرای امین الدوله کاشان; منبع عکس:destination.com; عکاس: ناشناس
فرق مقران و کبندی
مقرنس و کربندی هر دو تزئینات معماری ایرانی و اسلامی هستند. اما آنها تفاوت های قابل توجهی دارند. مقرنس ها به صورت سازه ای برآمده و حجمی طراحی می شوند که معمولاً در قسمت های فوقانی بنا مانند سقف و گنبد استفاده می شود و به صورت قالب تو در تو و در هم تنیده می شود. اما بیشتر برای شبکه بندی سطوح استفاده می شود و برای ایجاد الگوهای هندسی و متقارن در معماری استفاده می شود. در واقع می توان گفت که کاربندی به نوعی تزئینات هندسی مسطح اطلاق می شود. در حالی که مقرنس دارای بعد سوم است و به شکل حجیم و محدب طراحی شده است.
اپلیکیشن حمام فین کاشان; نام عکاس: فاطمه عاطفی
تاریخ مکران
اگرچه زمان و مکان دقیق اولین مکرانسکرها مشخص نیست، اما احتمالاً ایده آنها از فانوس های یخی و آهکی آویزان از سقف و دیوار غارها بوده است.
فروشگاه مقبره داوود در کرمانشاه و آرامگاه دا و دختر در فارس که مربوط به دوره مادها در ایران است، از اشکال توسعه نیافته اولین مکران در جهان هستند. پس از مادها، اشکال ساده اما متنوعی از این هنر را می توان در بناها و معماری های صخره ای و نقش برجسته های سنگی دوران هخامنشیان مشاهده کرد. مثلا در ساختمان های پاسارگاد و پرسپولیساز جمله آتشگاه پاسارگاد، کعبه زرتشتیان در رستم نقش، آرامگاه داریوش، آرامگاه کوروش و کاخ صد ستون.
پس از دوره هخامنشی، در اثری که از اشکانیان با عنوان کاخ آشوری به جا مانده است، مقرنسکاری به سبک تراش دیده می شود. در دوره ساسانیان مکرانسکری نیز مانند سایر هنرها پیشرفت چشمگیری داشت و در کاخ اردشیر بابکان نوع پیچیده ای از موپ ها طراحی و اجرا شده است.
اگرچه بیشتر آثار تاریخی و باستانی قبل از اسلام تخریب و از بین رفته است، اما آثار باقی مانده از مقرنسکری به خوبی نشان می دهد که در این هنر قبل و بعد از ظهور و گسترش اسلام تفاوت چشمگیری وجود دارد. ج مسجد جامع اصفهانمسجد جامع اردستان، مسجد جامع گلپایگان و مدرسه حیدریه قزوین، آثار مقرنسانی از دوران سلجوقیان نمایان است. ایلخانیان نیز هنر مکران را در مسجد جامع اشترجان با جزئیات بیشتر و متنوع ساخت گنبد سلطانیه استفاده کرده اند
مقبره سعدیان در مراکش; منبع تصویر: ویکی مدیا; عکاس: سی مسیه
در زمان تیموریان، کار مغرب در مقیاس روزافزونی مورد استفاده قرار گرفت و با کاشی کاری و تراشکاری پوشانده شد. رنگ غالب مقرنس های این دوره فیروزه ای و آبی سیر است. تولیت حرم امام رضا (ع)، مسجد جامع گوهرشاد، آرامگاه امیر تیمور و مسجد کبود تبریز آنها از بارزترین نمونه های باقی مانده از این دوران هستند.
در طول صفوی نوآوری ها در این هنر آثار متفاوتی نسبت به قبل خلق می کند. پیش از این، موکران را با بالا بردن تیرها، طاقها، آجرها و دیوارهای داخلی بنا میساختند، اما صفویان از قالب برای طراحی استفاده میکردند و سپس آنها را از پایین به بالا با بست به سقف متصل میکردند. مسجد شیخ لطف الله، مدرسه چهار باغ، کاخ عالی کاپو و مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی از نمونه های مقرنس این عصر است.
قاجارها آنها همچنین بناهای زیبا و آراسته به مقرنس کاری از خود بر جای گذاشته اند. مانند خانه ها و حمام های تاریخی کاشان، مسجد سپهسالار تهران و خانه صادقی در اردبیل.
اجزای مقرنس
مقرنسکی در زیر طاق های ایوان، گوشواره ها و سقف گنبدها، ستون ها، مناره ها و نمای بیرونی برج ها استفاده می شود و می توان آن را از گچ، آینه، طلا، کاشی، شیشه، چوب، سنگ، آجر و یا هر ماده دیگری ساخت. در ایران بیشتر آثار مقر را با کاشی و طلا می پوشانند.
در نگاه اول، ساختمان های تزئین شده با موکران بسیار پیچیده به نظر می رسند. اما این ساختارها از تکرار و همپوشانی اجزای خاص پدید آمدند. عناصر اصلی در این نوع معماری تاس و شاپرک هستند. Tasse بین دو شکل دهنده قرار می گیرد و فضای مقعر لباس های مرطوب را ایجاد می کند. شاپرک نیز قطعه ای سه وجهی است که بین نوارها قرار می گیرد و عامل اتصال اجزا می شود. از دیگر اجزای موکران می توان به ترنگ، شمسه، ساق موش و تخت اشاره کرد که از قبل آماده شده و بر اساس نقشه خاصی روی دیوار اصلی نصب می شود.
خانه بروجردی های کاشان; منبع تصویر: ویکی مدیا; عکاس: امیر پاشایی
انواع مکران
مقرنس ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که با توجه به سبک و روش اجرا متفاوت است. از انواع آن می توان به محدب، روی هم، معلق، لانه زنبوری، پلکانی، تزیینی، گره دار و … اشاره کرد و هر کدام دارای ویژگی ها و کارکردهای خاصی بوده و بر حسب نیاز و سبک معماری انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند.
- برجسته: در این نوع موکرانی مصالح از خود بنا انتخاب می شود و به سادگی به صورت گچ یا آجر جلوه خاصی به نمای بیرونی ساختمان می دهد و استحکام بنا را افزایش می دهد. برج توگرل را می توان از برج مرطوب نام برد.
- روی هم گذاشته شده: این نوع کف برای سطوح داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود و در چند ردیف روی هم قرار می گیرد و روی دیوار نصب می شود. نمونه ای از این مقرنس را می توان در بازارهای کاشان دید.
- در انتظار: فانوس های آویز بسیار شبیه به فانوس های آهکی آویزان از سقف غارها هستند و از چسباندن مواد مختلفی مانند گچ، سرامیک، کاشی و … ساخته می شوند. در سطوح داخلی ساختمان ها این مقرنس آویزان استحکام بسیار کمی دارد و نمونه آن را می توان در مسجد گوهر شاد دید.
- لانه زنبوری: عنوان کوشر به دلیل شباهت این مقران به لانه زنبور عسل و از نوع مقرنس های معلق و استحکام کمی انتخاب شده است. این نوع مقران را می توان در بقعه شیخ عبدالصمد نطنز دید.
در سازهها و ساختمانهای ایرانی، اغلب مقرانها تودرتو یا گرهدار هستند که زیبایی خاص و منحصربهفردی به بنا میبخشد و عمق، پیچیدگی بیشتر و جلوهای چندوجهی و چندبعدی ایجاد میکند.
حرم رضوی مشهد; منبع عکس: سایت yjc.ir; عکاس: ناشناس
خواستگار معروف ایران
ایران به عنوان یکی از مراکز برجسته خواستگاری شناخته می شود. بناهای بسیاری در شهرهایی مانند اصفهان، کاشان، قم، یزد، شیراز، تهران، مشهد و … وجود دارد که نمونه های برجسته ای از مکران کاری را نشان می دهد. مسجد شیخ لطف الله در اصفهان و حرم امام رضا (ع) در مشهد مقدس از نمونه های منحصر به فرد مقران کاری در ایران است.
تزیین این بناها با دقت و ظرافت خاصی انجام شده است و هنرمندان ایرانی با استفاده از طرح ها و رنگ های مختلف توانسته اند آثاری نه تنها چشم نواز بلکه منحصر به فرد خلق کنند. ج حرم امام رضا (ع) تلفیق مقرنس کاری با کاشی کاری، آینه کاری، تذهیب، طراحی تذهیب و دیگر هنرهای معماران ایرانی بسیار دیدنی است.
حرم رضوی; منبع عکس: سایت Bakhshiofficial.com; عکاس: ناشناس
مقران در جهان
مقرنسکری تنها به ایران محدود نمی شود و در بسیاری از کشورهای خاورمیانه، اروپا و شمال آفریقا نیز استفاده می شود. در مساجد و آثار تاریخی سوریه، ترکیه، مصر و مراکش نیز می توان نمونه های زیبایی از کار مکران را مشاهده کرد. همچنین در حرم ها و بارگاه های متبرکه عراق از مقرنس کاری برای تزئین پشت بام ها، ایوان ها و گنبدها استفاده می شد.
یکی دیگر از مشهورترین نمونه های مقرنس در جهان، مسجد بزرگ قرطبه در اسپانیا است که به شدت تحت تأثیر معماری اسلامی است. مقرنسکری به شبه جزیره ایبری راه یافت و در دوره امویان در قرطبه به اوج خود رسید. امروزه تأثیر آن را در بناهای اسلامی و حتی در بناهای مسیحی در اسپانیا و پرتغال می توان دید.
مسجد-کلیسای جامع کوردوبا، اسپانیا؛ منبع تصویر: ویکی مدیا; عکاس: یولیا کوستچکا
آموزش اپراتور جرثقیل
آموزش مقرنسکی مستلزم آگاهی از اصول هندسی، طراحی نقوش پیچیده و تسلط بر ابزارهای مختلف معماری و هنرهای تزئینی است. امروزه در برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزشی دوره های تخصصی برای مطالعه این هنر برگزار می شود و علاقه مندان می توانند با فراگیری اصول آن آثار خلاقانه ای در این زمینه خلق کنند. هنرجویان هنر با کسب مهارت های نجاری می توانند به تکنیک های پیشرفته ای در طراحی و کاربرد این هنر دست یابند و حتی با خلاقیت خود از آن در معماری مدرن استفاده کنند و این میراث غنی را به نسل های بعدی منتقل کنند.
مسجد وزیرخان پاکستان؛ منبع تصویر: ویکی مدیا; عکاس: ککشاف
آیا نمونه های دیگری از مقرنس کاری در آثار تاریخی، فرهنگی و گردشگری ایران یا سایر نقاط جهان را می شناسید؟ تجربه خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید کجا به اشتراک بگذارید
عکس روی جلد: مکران کاری در مسجد امام اصفهان; منبع تصویر: ویکی مدیا; عکاس: دیگو دلسو
سوالات متداول
مقرنس چیست؟
مقرنس ها شامل عناصر برجسته ای است که به صورت سازه های تو در تو در پشت بام ها، داخل گنبدها و روی ستون ها به کار رفته و باعث استحکام بنا می شود.
تفاوت بین استفاده و استفاده چیست؟
این برنامه به نوعی دکوراسیون هندسی مسطح اشاره دارد. در حالی که مقرنس دارای بعد سوم است و به شکل حجیم و محدب طراحی شده است.