به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیمامسال برای اولین بار دانش آموزان سه کلاس دوم متوسطه باید در امتحانات کنکور حضور پیدا کنند و نمرات آنها برای آزمون معتبر خواهد بود.
پیش بینی می شود تا سال 1405 سهم پرونده های آموزشی در پذیرش دانشگاه ها به 60 درصد و سهم آزمون های ورودی به 40 درصد برسد.
در حال حاضر در بحث برگزاری امتحانات کنکور در سه کلاس دوم متوسطه سوالات و مشکلات مختلفی از سوی دانش آموزان و معلمان به ویژه در زمینه برگزاری امتحانات مطرح می شود که بی توجهی به این موارد منجر به تخلف دانش آموزان می شود. حق و در نهایت سرنوشت آنها را تحت الشعاع قرار می دهد.
گلم عباس ترکی; در نامه ای خطاب به رضا مراد صحرای، معاون قضایی دادستان کل کشور در تاریخ 26 اردیبهشت ماه؛ وزیر آموزش و پرورش نسبت به آمادگی این وزارتخانه برای برگزاری امتحانات تکمیلی هشدار داد.
در این نامه آمده است: این وزارتخانه اقدامات قابل توجهی از جمله برگزاری امتحانات نیمه نهایی و سایر اقدامات مرتبط را برای فراهم کردن شرایط برای فرآیند جدید سنجش دانش آموزان انجام داده است، اما بر اساس برخی گزارش های دریافتی، مشکلاتی از جمله امنیت امتحانات در خصوص انتشار سوالات، عدم انتخاب مدارس دولتی متوسطه به عنوان رشته امتحانات نهایی، نبود بسترهای فنی و تجهیزات و امکانات لازم برای برگزاری آزمون، عدم ارائه کافی دوره های آموزشی تخصصی لازم برای کادر آموزشی، عدم آگاهی مناسب دانش آموزان و اولیا با توجه به ادامه روند جدید و همچنین عدم وجود کادر اداری و آموزشی همراه مناسب جهت برگزاری امتحانات نهایی در مقاطع مذکور با توجه به نیازهای مالی و صنفی از جمله چالش ها و مشکلاتی که احتمالاً روند برگزاری را مختل می کند. امتحانات کارشناسی ارشد مشخص شده؛ اجرای این شرایط بدون شک پیامدهای اجتماعی و رفاهی قابل توجهی را برای نظام به همراه خواهد داشت و علاوه بر آن بی اعتمادی و آسیب به نظام آموزشی کشور و آینده تحصیلی و علمی دانش آموزان را به همراه خواهد داشت.
خبرگزاری تسنیم وی در گزارش های مختلف به سوالات و مشکلات مطرح شده توسط دانش آموزان در بحث برگزاری امتحانات پایان ترم می پردازد تا به حل این مشکلات و برگزاری بهتر امتحانات نهایی در سه سال دوم متوسطه کمک کند.
در زیر به بررسی مسائل مطرح شده توسط ‘دانش آموزان نابینا’ در امتحانات نهایی امسال پرداخته ایم.
یکی از مشکلاتی که چند سالی است دانش آموزان نابینا با آن مواجه هستند نحوه برگزاری امتحانات فارغ التحصیلی است. این مشکلات از سال جاری دو برابر شده است، زیرا فارغ التحصیلان نه تنها دانش آموزان کلاس دوازدهم، بلکه همه دانش آموزان دبیرستان را نیز شامل می شوند.
دانش آموزان نابینا معتقدند وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی هیچ اقدامی برای رفع این مشکلات انجام نداده اند.
به گفته گروهی از دانش آموزان نابینا و کم بینا، با توجه به اینکه امتحانات دانش آموزان نابینا اغلب در جایی خارج از مدارس ویژه نابینایان برگزار می شود و تجهیزات تبدیل سؤالات به خط بریل فقط در مدارس نابینایان نصب می شود، دانش آموزان نابینا از دسترسی به سؤالات بریل و پاسخگویی به آزمون ها با استفاده از آن محروم می شوند. دبیر، منشی!
عدم دسترسی به سوالات خط بریل در دروسی چون ریاضی، ادبیات فارسی، عربی و انگلیسی مشکلات زیادی را برای این دانش آموزان ایجاد کرد.
دانشآموزان نابینا باید از منشیهایی استفاده کنند که تجربه کافی در همراهی با افراد کمبینا را ندارند و آموزشهای خاصی در مورد نحوه خواندن سؤالات و پاسخگویی ندیدهاند.
همه دانش آموزان در یک کلاس و سالن امتحان می دهند و می توان حدس زد که سر و صدای ناشی از حضور تعداد زیادی از مسئولان و دانش آموزان در یک سالن ممکن است بر تمرکز دانش آموزان کم بینا تأثیر منفی بگذارد.
در برخی از دروسی که دارای متون تخصصی هستند، یافتن چند منشی که به محتوا مسلط باشند و بتوانند همزمان در حوزه امتحانی حضور داشته باشند، بسیار مشکل است.
برخی از دانش آموزان نابینا و کم بینا علاوه بر اختلالات بینایی دارای اختلالات شنوایی هستند و تنها راه دسترسی این دسته از دانش آموزان به متن سوالات نسخه بریل است و در شرایط فعلی این دسته از دانش آموزان نیز از دسترسی مطمئن محروم هستند. به سوالات
حدود 20 سال است که سازمان سنجش آموزش کشور برای ایجاد فرصت برابر برای دانش آموزان نابینا در کنکور، تمامی سوالات امتحانی به خط بریل را در اختیار متقاضیان نابینایان قرار داده است و این سوال در موفقیت تحصیلی نابینایان نقش غیر قابل انکاری دارد.
با توجه به اینکه در حال حاضر نمره امتحانات نهایی بخش قابل توجهی از نمره کنکور افراد را تشکیل می دهد، با عدم دسترسی به سوالات خط بریل و با کاستی هایی که وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مناسب سازی آزمون انجام داده اند، محیطی برای نابینایان، این فرصت برابر نقض شده و بی عدالتی حیرت انگیزی در حق دانش آموزان ایجاد کرده و رقابت نابرابر بین دانش آموزان بینا و نابینا ایجاد کرده است.
پیش از تغییر نحوه برگزاری آزمون و برنامه ریزی برای اجرای روش جدید، نهادهای ذیربط به ویژه وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگوی عدم توجه به نیاز دانش آموزان نابینا باشند.
انتهای پیام/