علت نرسیدن مرسوله پستی + پیگیری تاخیر و شکایت post.ir
علت نرسیدن مرسوله پستی میتواند به عوامل گوناگونی بستگی داشته باشد که ممکن است حداقل برای یک بار آن را تجربه کرده باشید. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی مانند اشتباه نوشته شدن آدرس مقصد، گم شدن مرسوله در مسیر و یا افزایش حجم بستههای پستی اتفاق بیفتد.
در این مقاله ما تمامی دلایل احتمالی و روشهای پیگیری یا رفع مشکل را بهصورت کامل بررسی و معرفی کردهایم. با بررسی این راهکارها شما میتوانید به راهحلهایی مناسب برای دریافت بسته خود برسید. در صورتی که باز هم سوال و یا ابهامی در مورد دلایل نرسیدن مرسولات پستی داشتید، میتوانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس بگیرید تا با مشاورههای تخصصی، شما را ا در این مسیر یاری کنیم.
دلایل نرسیدن مرسوله پستی
دلایل نرسیدن مرسولههای پستی ممکن است به عوامل گوناگونی بستگی داشته باشد که در جدول زیر به صورت کامل به آن پرداخته شده است:
دلایل نرسیدن مرسوله پستی | |
تاخیر در تحویل از سوی مبدا | مرسوله از سوی فرستنده بهموقع به پست تحویل داده نشده است |
اشکال در سیستم رهگیری | مشکلات فنی یا خطاهای سیستمی که باعث عدم نمایش صحیح وضعیت مرسوله میشود |
اختلال در فرایندهای تجزیه و مبادلات | ازدحام یا مشکلات داخلی ادارههای پستی که باعث تاخیر در پردازش مرسوله میشود |
آدرسدهی نادرست یا ناقص | اطلاعات ناقص یا اشتباه در آدرس باعث نرسیدن مرسوله به مقصد میشود |
آسیبدیدگی یا مفقود شدن بسته | مرسولهها ممکن است در حین حملونقل آسیب ببینند یا اشتباهی دستهبندی شوند |
مشکلات محلی در تحویل | شرایط جوی، تعطیلات یا محدودیتهای محلی میتواند باعث تاخیر در تحویل شود |
مشکلات مالی و هزینههای اضافی | عدم پرداخت هزینه ارسال یا مشکلات مالی سرویس پست باعث توقف مرسوله میشود |
تحویل به شخص اشتباه یا گم شدن بسته | مرسوله ممکن است اشتباهی به شخص دیگری تحویل داده شود یا در حین تحویل گم شود |
اشتباه در درج آدرس گیرنده
یکی از اصلیترین دلایل نرسیدن مرسولههای پستی، اشتباه در درج آدرس گیرنده است. در بسیاری از موارد ممکن است ارسالکننده یا سیستم ثبت اطلاعات، در وارد کردن آدرس گیرنده دچار اشتباه شوند. این خطا میتواند شامل جزئیاتی مانند کد پستی غلط، نام خیابان یا شماره پلاک اشتباه و یا ناقص بودن اطلاعات واحد و طبقه باشد. هر زمان که آدرس به درستی نوشته نشده باشد، سرویس پستی در تحویل بسته با مشکلاتی مواجه خواهد شد و ممکن است بسته به یکی از سه حالت زیر دچار شود:
- برگشت مرسوله به فرستنده
در مواردی که آدرس ناقص یا اشتباه نوشته شده باشد و پستچی نتواند گیرنده را پیدا کند، مرسوله بهصورت معمول به محل مبدا برگردانده خواهد شد.
- تاخیر در تحویل
اگر بخشی از آدرس غلط باشد ولی تا حدی نزدیک به آدرس درست باشد، ممکن است مرسوله با تلاش بیشتر کارکنان پستی با کمی تاخیر به دست گیرنده برسد.
- گم شدن یا تحویل اشتباه به شخص دیگر
در برخی موارد خاص به دلیل اشتباه در آدرسدهی، ممکن است باعث شود مرسوله به فرد دیگری تحویل داده شود یا بهطور کلی در سیستم گم شود.
برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بسیار مهم است که فرستنده اطلاعات گیرنده را دقیق و کامل وارد کند و حتما مطمئن شود که آدرس، کد پستی، شماره واحد و شماره تماس گیرنده به درستی نوشته شده باشد و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.
اگر به هر دلیلی بستهای به دست گیرنده نرسیده و احتمال اشتباه در آدرس وجود دارد، پیشنهاد میشود با پست منطقه تماس گرفته و کد رهگیری مرسوله را ارائه دهید تا در صورت امکان، از وضعیت دقیق آن مطلع شوید و در اسرع وقت بسته را دریافت کنید.
گم شدن مرسوله پستی
گم شدن مرسوله پستی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است در فرایند ارسال و دریافت بستهها اتفاق بیافتد و موجب نرسیدن آن به دست گیرنده شود. در چنین مواردی، مرسوله ممکن است در یکی از مراحل ارسال و پردازش مفقود شد و بهطور معمول در سیستم رهگیری نیز از دسترس خارج شود و یا اینکه وضعیت مرسوله به حالت «در حال پردازش» تعلیق شود.
از جمله مواردی که موجب گم شدن بسته میشود عبارتند از:
- خطای انسانی در دستهبندی و پردازش
گاهی ممکن است که مرسوله به اشتباه در دستهبندی پستی جابهجا شود و به منطقه یا شعبه نادرست ارسال شود. در نتیجه بسته به طور کامل گم خواهد شد و یا اینکه ممکن است به آدرس اشتباه تحویل داده شود.
- مفقود شدن در اداره تجزیه و مبادلات
اگر بسته در یکی از ادارههای تجزیه و مبادلات دچار نقص اطلاعات شود یا اشتباهی در پردازش رخ دهد، احتمال گم شدن آن وجود داشت.
- آسیبدیدگی بسته
اگر مرسوله در حین حملونقل دچار آسیبدیدگی شدید شود، ممکن است به عنوان مرسولهای غیرقابل تحویل در نظر گرفته شود و به طور موقت یا دائمی مفقود بماند.
- اشکال در سیستم رهگیری
در برخی موارد اشکالات فنی در سیستم رهگیری منجر خواهد شد که بستهها بهدرستی در سیستم ثبت نشوند و به نظر برسد که گم شدهاند.
- اشتباه در آدرسدهی
اگر آدرس گیرنده ناقص یا اشتباه باشد، ممکن است که بسته به فرد دیگری تحویل داده شود یا در سیستم گم شود.
در صورت گم شدن مرسوله، میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید:
- پیگیری با کد رهگیری
- ثبت شکایت در پست
- ارتباط با فرستنده
در هر صورت، گم شدن مرسوله پستی به دلیل عوامل مختلفی رخ میدهد، اما پیگیری دقیق و بهموقع میتواند احتمال بازیابی آن را افزایش دهد.
تحویل اشتباه مرسوله پستی
تحویل اشتباه مرسوله پستی هم یکی دیگر از مواردی است که باعث خواهد شد، بسته به دست گیرنده اصلی نرسد. در چنین مواردی وضعیت مرسوله در سیستم رهگیری پست ممکن است به عنوان «تحویل داده شده» نمایش داده شود ولی گیرنده اصلی بسته را دریافت نکرده باشد.
از جمله دلایلی که ممکن است منجر به بروز چنین مواردی شود عبارتند از:
- اشتباه در آدرسدهی یا ثبت ناقص اطلاعات
اگر آدرس یا نام گیرنده به درستی نوشته شده باشد، ممکن است بسته به فرد دیگری در همان محدوده تحویل داده شود. این موارد بیشتر در ساختمانها و مجتمعهای مسکونی ویا اشتباه در شماره واحد یا نام گیرنده اتفاق خواهد افتاد.
- خطای پستچی در تحویل
در برخی موارد ممکن است پستچی به اشتباه مرسوله را به فردی دیگر تحویل دهد. این مورد زمانی اتفاق خواهد افتاد که اسمها یا آدرسهای مشابهی وجود داشته باشد یا پستچی آدرس دقیق را نتواند پیدا کند.
- نبود گیرنده در هنگام تحویل
در برخی موارد هم اگر گیرنده در زمان تحویل در محل حضور نداشته باشد، ممکن است بسته به نگهبان، همسایه، یا فردی دیگر تحویل داده شود که این امر باعث سردرگمی و نرسیدن بسته به دست گیرنده اصلی خواهد شد.
- اشتباه در ثبت وضعیت تحویل
گاهی هم ممکن است وضعیت «تحویل داده شده» بهاشتباه در سیستم ثبت شود، در حالی که بسته هنوز به دست گیرنده نرسیده است.
عدم مسئولیتپذیری کارکنان پست
در برخی موارد به دلیل عدم تعهد برخی کارکنان پست نسبت به وظایف خود، ممکن است مشکلاتی در ارسال و تحویل بهموقع مرسولهها ایجاد شود. این عدم مسئولیتپذیری میتواند شامل موارد زیر باشد:
- سهلانگاری در پیگیری وضعیت مرسولهها
در برخی موارد ممکن است کارکنان پستی به دلیل کمتوجهی یا عدم تعهد، وضعیت مرسولهها را بهدرستی پیگیری میکنند و همین امر منجر به گم شدن یا تاخیر در تحویل مرسوله شود.
- عدم اطلاعرسانی دقیق به گیرندگان
گاهی اوقات کارکنان پستی ممکن است در صورت عدم حضور گیرنده، اطلاعرسانی مناسب انجام ندهند یا برگههای اعلامیه را بهدرستی تحویل ندهند.
- بیتوجهی به حل مشکلات سیستمی و رهگیری مرسولهها
برخی از کارکنان ممکن است در مواجهه با مشکلات فنی یا رهگیری مرسولهها نهایت تلاش خود را انجام ندهند و همین امر منجر به نارضایتی گیرندگان و تاخیر در ارسال مرسولهها شود.
- رعایت نکردن دستورالعملهای دقیق در تحویل مرسوله
بعضی از کارکنان ممکن است به دستورالعملهای تحویل به گیرنده اصلی پایبند نباشند و بستهها را به اشخاص دیگری (نگهبان، همسایه و …) تحویل دهند، که این امر گاهی باعث گم شدن بسته خواهد شد.
- عدم شفافیت و پاسخگویی در مواجهه با شکایات
در صورت بروز مشکل و تماس گیرنده برای پیگیری، برخی کارکنان ممکن است پاسخگو نباشند یا به درستی پیگیریهای لازم را انجام ندهند، که همین امر منجر به نارضایتی مشتریان خواهد شد.
افزایش حجم بستههای پستی در ادارات پست
در برخی بازههای زمانی خاص مثل ایام تعطیلات، پیک فصلهای خرید اینترنتی و یا فروشهای ویژه (مانند بلک فرایدی و…)، حجم مرسولههای پستی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد که این تراکم میتواند روند معمول پردازش و تحویل بستهها را دچار اختلال کند و باعث نرسیدن بهموقع مرسوله به گیرنده شود.
از اصلیترین عوامل مرتبط با این موضوع، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش خریدهای آنلاین
- کمبود نیروی انسانی و تجهیزات
- محدودیت ظرفیت در حملونقل
- تراکم در مراکز تجزیه و مبادلات
- کاهش دقت و احتمال بروز خطا
نرسیدن مرسوله پستی خارجی
نرسیدن مرسوله پستی خارجی به دلیل پیچیدگیها و چالشهای بیشتری که در مسیرهای بینالمللی وجود دارد، ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برخلاف مرسولههای داخلی، مرسولههای بینالمللی باید از چندین مرحله مثل پردازش توسط پست کشور مبدا، عبور از فرایندهای گمرکی در هر دو کشور مبدا و مقصد و همکاری با چندین شرکت پستی یا حملونقل در طول مسیر عبور کند.
این پیچیدگیها باعث خواهد شد که احتمال تاخیر یا گم شدن مرسولههای خارجی تا حد بیشتری افزایش پیدا کند. در جدول زیر عوامل اصلی تاثیرگذار بر نرسیدن مرسولههای پستی خارجی را توضیح دادهایم:
نرسیدن مرسوله پستی خارجی | |
تاخیر در گمرک کشور مقصد | مرسولههای خارجی برای ورود به کشور مقصد، باید توسط گمرک بررسی و تایید شوند. اگر مرسوله نیاز به مجوزهای خاص یا پرداخت هزینههای گمرکی داشته باشد، ممکن است در گمرک متوقف شود و با تاخیر به گیرنده تحویل داده شود |
تحریمها و محدودیتهای بینالمللی | برخی کشورها به دلیل تحریمهای سیاسی و اقتصادی، قوانین سختگیرانهای برای ارسال و دریافت برخی کالاها دارند که میتواند باعث برگشت یا تاخیر مرسولهها شود |
عدم همکاری شرکتهای پستی مبدا و مقصد | ممکن است که شرکتهای پستی کشورهای مختلف قرارداد یا همکاری مناسبی نداشته باشند و این امر باعث تاخیر یا گم شدن مرسولهها در فرایند انتقال بین کشورها شود |
اشکالات در رهگیری بینالمللی | برخی مرسولهها از طریق چندین شرکت حملونقل یا پستهای مختلف ارسال میشوند و گاهی در این میان، اطلاعات رهگیری بهدرستی بهروزرسانی نمیشود که باعث سردرگمی گیرنده خواهد شد |
سیاستهای امنیتی و نظارتی | برخی مرسولهها به دلیل سیاستهای امنیتی در کشورهای مقصد، ممکن است تحت بررسیهای اضافی قرار گیرند که این امر ممکن است موجب تاخیر در ارسال شود |
عدم پرداخت هزینههای اضافی یا گمرکی | در مواردی خاص دریافتکننده باید هزینههای اضافی مانند مالیات و تعرفههای گمرکی را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت، مرسوله به گیرنده تحویل داده نمیشود یا برگشت داده خواهد شد |
ازدحام فصلی در سیستم حملونقل | در بازههای زمانی خاص مانند تعطیلات بینالمللی یا فروشهای ویژه، حجم مرسولههای بینالمللی بهشدت افزایش پیدا میکند که این امر موجب تاخیر در ارسال و تحویل آنها میشود |
اشتباه در آدرسدهی یا اطلاعات گیرنده | اگر آدرس گیرنده در کشور مقصد بهدرستی درج نشده باشد، مرسوله ممکن است به فرد دیگری تحویل داده شود یا برگشت داده شود |
مشکلات آبوهوایی و بلایای طبیعی | شرایط جوی بد یا وقوع بلایای طبیعی مانند طوفان، سیل و زلزله میتواند سیستم حملونقل بینالمللی را مختل کرده و باعث تاخیر در ارسال مرسولهها شود |
مفقود شدن یا آسیب دیدن در مسیر | به دلیل طولانی بودن مسیر و تعدد ایستگاهها، برخی مرسولهها ممکن است در حین حملونقل آسیب ببینند یا به دلیل دستهبندی اشتباه گم شوند |
مسائل فنی و نقص در هواپیماها یا کشتیها | مشکلات فنی در وسایل حملونقل مانند هواپیما یا کشتیها میتواند باعث توقف یا تاخیر در ارسال مرسولههای پستی شود، بهویژه زمانی که از حملونقل دریایی استفاده میشود |
پیگیری مرسوله های خارجی از طریق سامانه های پستی
برای پیگیری مرسولههای خارجی از پلتفرمهای مختلف، میتوانید از سایتهای زیر استفاده کنید:
در سامانه پست ایران کد رهگیری مرسولههای بینالمللی را برای رصد وضعیت ارسال تا تحویل وارد کنید.
در سامانه DHL، با وارد کردن کد رهگیری، میتوانید اطلاعات مربوط به مسیر مرسوله و وضعیت کنونی آن را مشاهده کنید.
مرسولات EMS در سامانه EMS قابل پیگیری هستند و میتوانید وضعیت مرسوله در کشور مقصد، مشاهده و بررسی کنید.
نرسیدن مرسوله پستی تیپاکس
چنانچه مرسوله پستی شما از طریق شرکت تیپاکس ارسال شده و به دست شما نرسیده باشد، ممکن است عوامل مختلفی در این تاخیر یا عدم تحویل، نقش داشته باشند. از جمله مشکلات رایج در این مورد میتوان به عدم دقت در درج آدرس، مسائل مرتبط با سیستمهای رهگیری، خطاهای داخلی در مرکز توزیع یا عدم حضور گیرنده اشاره کرد.
در جدول زیر عوامل رایج تاثیرگذار بر نرسیدن مرسولههای پستی تیپاکس را توضیح دادهایم:
دلایل نرسیدن مرسوله پستی تیپاکس | |
اشتباه در درج آدرس گیرنده | اشتباه در درج آدرس گیرنده چه در سیستم و یا دلایل خطای انسانی میتواند منجر به نرسیدن بسته به مقصد باشد |
عدم حضور گیرنده | چنانچه گیرنده در زمان مراجعه پستچی در محل نباشد و هیچگونه اطلاعات تکمیلی از او در دسترس نباشد، مرسوله ممکن است بازگشت داده شود یا تحویل داده نشود |
تاخیر در پردازش داخلی تیپاکس | در برخی مواقع، ممکن است مرسولهها در مراکز پردازش تیپاکس با تاخیر مواجه شوند، که به دلیل ازدحام یا مشکلات سیستمی رخ دهد |
گم شدن مرسوله در مسیر | گاهی اوقات به دلیل مشکلات در حملونقل یا سهلانگاری در دستهبندی و انتقال، مرسولهها ممکن است گم شوند یا اشتباه ارسال شوند |
مشکلات فنی سیستمهای رهگیری | گاهی سیستمهای رهگیری مرسولات تیپاکس دچار مشکلات فنی میشوند، که این موضوع باعث ناتوانی در پیگیری وضعیت مرسوله و تاخیر در تحویل آن خواهد شد |
موانع قانونی یا تحریمها | گاهی اوقات برخی موانع قانونی ممکن است بر روند ارسال و تحویل مرسولهها تاثیرگذار باشد، که باعث عدم تحویل به موقع خواهد شد |
اختلالات در حملونقل یا شرایط جوی | شرایط جوی نامساعد مثل طوفان، سیل یا بارش شدید، میتواند باعث تاخیر در ارسال مرسولهها شود و یا گاهی بروز اختلال در سیستم حملونقل تیپاکس نیز ممکن است علت تاخیر باشد. |
روش های پیگیری مرسولات تیپاکس
برای پیگیری مرسوله تیپاکس، میتوانید از این سه روش استفاده کنید:
پس از ارسال مرسوله، شماره شناسهای ۱۱ تا ۲۵ رقمی به همراه رسید به فرستنده و گیرنده ارسال خواهد شد که از این کد برای پیگیری آنلاین بستهها در سایت رهگیری تیپاکس میتوانید استفاده کنید.
علاوه بر کد رهگیری، یک شماره ۱۳ رقمی برای هر مرسوله درنظر گرفته میشود که از طریق آن هم میتوانید در سایت تیپاکس یا اپلیکیشن “مای تیپاکس” مرسوله را رهگیری کنید.
شماره سفارش هم شناسهای است که هنگام تحویل بسته به تیپاکسیار، برای شما پیامک خواهد شد.
نحوه ثبت شکایت در تیپاکس
برای ثبت شکایت از نرسیدن مرسوله تیپاکس، شما میتوانید از طریق روشهای زیر اقدام کنید:
- پیگیری وضعیت مرسوله
قبل از هر اقدامی در صورت تاخیر، از روشهای موجود برای پیگیری آنلاین مرسوله استفاده کنید که بالاتر به آن اشاره شد.
- آسیب دیدگی مرسوله
در صورت مشاهده هرگونه آسیب یا خرابی بسته، از امضای رسید امتناع کنید و در محل بسته را باز کنید تا از سلامت محموله مطمئن شوید. سپس از طریق نمایندگی محلی یا شعبه مرکزی برای ثبت شکایت تیپاکس و جبران خسارت اقدام کنید.
اگر محتویات بسته ناقص یا کم شده باشد، شما میتوانید از طریق واحد صدای مشتری با شماره ۸۴۵۷ تماس بگیرید و شکایت خود را اعلام کنید.
- برخورد نامناسب کارکنان
در صورت بروز مشکلات با کارمندان شعبه یا پستچیها، میتوانید شکایت خود را از طریق واحد صدای مشتری ثبت کنید.
این اقدامات به شما کمک خواهد کرد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، شکایت خود را به درستی پیگیری کرده و خسارتهای وارده را جبران کنید.
شکایت از نرسیدن مرسوله پستی
در صورتی که از راه های ارائه شده در متن فوق موفق به پیگیری مرسوله پستی خود نشدید و یا مرسوله شما معیوب یا آسیب دیده به دستتان رسید میتوانید از طریق سایت eop.Post.ir اقدام به شکایت کنید.
- ابتدا وارد سایت فوق شوید و روی گزینه ثبت شکایت کلیک کنید.
- در صفحه ثبت شکایت مشتریان روی گزینه “بیش از ۷۲ ساعت از ارسال مرسوله من میگذرد و مایل به ثبت شکایت هستم یا شکایت دیگری دارم” کلیک کنید.
- در صفحه باز شده از شما اطلاعاتی درباره محل سکونت، محل شکایت و توضیحات و دلیل شکایت خواسته میشود که الزامیست این فرم را کامل کنید.
- پس از کلیک روی گزینه مرحله بعدی، اطلاعات فردی خود را بطور دقیق وارد کنید.
- پس از آخرین مرحله کدی به عنوان کد رهگیری شکایت به شما داده میشود تا بتوانید در مراحل بعدی شکایت و حتی در مراجع قضایی از آن استفاده کنید.
راهنمای پیگیری نرسیدن مرسوله پستی
برای پیگیری نرسیدن مرسوله پستی، چندین روش مختلف وجود دارد که میتوانید از این روشها استفاده کنید. بسته به نوع مرسوله و شرکت پستی ارسالکننده، شما میتوانید از طریق سامانههای آنلاین، تماس تلفنی و یا مراجعه به دفاتر پستی محلی برای پیگیری وضعیت مرسوله خود اقدام کنید.
در جدول زیر تمامی روشهای اصلی پیگیری را بهطور مختصر توضیح داده شده است:
راهنمای پیگیری نرسیدن مرسوله پستی | |
پیگیری با استفاده از کد رهگیری | وارد کردن کد رهگیری که بهطور معمول هنگام ارسال مرسوله به شما داده میشود، در سامانه آنلاین پست |
پیگیری از طریق شماره موبایل | از طریق تماس تلفنی با خدمات مشتریان یا ارسال پیامک، وضعیت مرسوله خود را از طریق شماره موبایل پیگیری کنید |
پیگیری با کد ملی | در برخی از موارد، با استفاده از کد ملی و مشخصات شخصی، میتوانید وضعیت مرسوله خود را پیگیری کنید |
استفاده از اپلیکیشنهای پیگیری | برخی از اپلیکیشنها (مانند اپلیکیشنهای رسمی پست) امکان پیگیری مرسولات را بهطور سریع و آسان فراهم میکنند |
پیگیری با استفاده از کد رهگیری
جهت پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری، میتوانید به آدرس tracking.post.ir مراجعه کرده و کد رهگیری پست که عددی ۲۴ رقمی است را وارد کرد و وضعیت بسته را مشاهده کنید. علاوه بر آن میتوانید با پشتیبانی و پاسخگویی تلفنی اداره پست تماس بگیرید و وضعیت بسته خود را پیگیری کنید.
پیگیری از طریق شماره موبایل
اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید و استفاده از روش بالا برای شما امکانپذیر نبود، امکان پیگیری با پیامک و موبایل نیز فراهم شده، برای پیگیری پیامکی پست، باید حرف R را در متن یک پیامک جدید تایپ کرده و در کنار آن کد ۱۰ یا ۲۰ رقمی مرسوله خودتان را وارد کنید و این پیامک را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید. وضعیت بسته و راهنمای آن برای شما ارسال خواهد شد.
پیگیری با کد ملی
برای پیگیری مرسوله پستی با کد ملی، باید وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی اداره پست شود و در کادر وسط سایت، نوع مرسوله خود را انتخاب کنید و سپس کد ملی خود را وارد کرده تا بتوانید پیگیری مرسوله پستی خود را با کد ملی انجام دهید تا از وضعیت لحظهای آن مطلع شوید.
استفاده از اپلیکیشنهای پیگیری
برای پیگیری وضعیت مرسولات پستی، میتوانید از اپلیکیشنهای اختصاصی شرکتهای پستی استفاده کرد. این اپلیکیشنها امکان بررسی آسان وضعیت مرسوله را با استفاده از کد رهگیری، شماره موبایل یا کد ملی فراهم کردهاند.
اپلیکیشنهای پرکاربردی که میتوانید از آنها استفاده کنید، شامل موارد زیر هستند:
- اپلیکیشن پستخونه: پستخونه اپلیکیشن پیگیری پست جمهوری اسلامی ایران است.
- مایتیپاکس: مای تیپاکس اپلیکیشن تیپاکس است که به صورت لحظهای وضعیت بسته را به شما اعلام میکند.
- اپلیکیشن الوپیک: اپلیکیشن رسمی الوپیک است که سامانه حمل و نقل آنلاین است/
- اپلیکیشن پستکس: اپ پستکس ارائه دهنده انواع خدمات پست آنلاین و جمع آوری به صورت درب تا درب با ارائه کد رهگیری جهت پیگیری مرسولات پستی صورت درون شهری، بین شهری و بین المللی است.
تمامی این اپلیکیشنها هم به صورت وب اپلیکیشن و هم در فروشگاه گوگل پلی قابل دسترسی هستند.
مراحل ثبت شکایت در اداره پست چیست؟
برای ثبت شکایت اداره پست و پیگیری و شکایت از نرسیده مرسوله پستی، مراحل زیر را میتوانید طی کنید:
اداره پست جمهوری اسلامی ایران، به جهت ارائه خدمات هر چه بهتر و بهبود سیستم اداری خود، سامانه eop.post.ir را راهاندازی کرده است که توسط آن میتوان به ثبت و پیگیری شکایات از پست کنید. در بخش ثبت شکایت مشتریان، میتوانید اطلاعات مربوط به مرسوله و شکایت خود را وارد کنید و پس از ثبت شکایت، کد رهگیری را دریافت کرده و این کد را برای پیگیریهای بعدی نگه دارید.
روش دیگر استفاده از مرکز پاسخگویی این سازمان است. برای ثبت شکایت تلفنی از اداره پست؛ کافیست با شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰ و یا تلفن گویای ۱۹۵ تماس گرفته و تمامی شکایات خود را به اپراتورها کرده و منتظر پیگیریهای بیشتر از این سازمان باشید و در آخر کد پیگیری شکایت را دریافت کنید.
- سازمان بازرسی کشور
برای شکایت از اداره پست از طریق سازمان بازرسی کشور، باید وارد سایت سازمان شوید و پس از شرح کامل شکایت در قسمت مربوط به شکایات، مدارک و مستندات و تمامی عدلههای خود را وارد کرده و سپس کد رهگیری را دریافت کنید. چنانچه درخواست شما قابل پیگیری باشد، با شما تماس گرفته خواهد شد و مشکل پیگیری میشود.
چگونه می توان خسارت وارده را از پست دریافت کرد؟
برای دریافت غرامت و جبران خسارت پست، پس از مشاهده آسیب یا مفقودی مرسوله، میتوانید شکایت خود را ثبت کنید تا وارد پروسه دریافت خسارت پستی شوید. این فرایند شامل طی کردن مراحل اداری و ارائه مدارک لازم است.
از جمله مدارک مورد نیاز برای بررسی بیشتر توسط پست، میتوان به این موارد اشاره کرد:
- کد رهگیری مرسوله
- مدارک مثبت تاخیر در تحویل مرسوله
- مدارک مثبت آسیبدیدگی یا مفقودی مرسوله
- مدارک هویتی
نحوه دریافت خسارت مرسوله پستی از شرکت پست هم به این صورت است که پس از آماده کردن تمامی مدارک، اقدام به ثبت شکایت و درخواست غرامت از اداره پست از طریق سامانه ثبت و پیگیری شکایات پست کنند. (در این مقاله به صورت کامل به معرفی این سامانه پرداخته شد).
تمامی مرسولات پستی تحت پوشش تعهد اجباری اداره پست هستند. به این صورت که اگر مرسولهای در حین ارسال آسیب ببیند، پست باید حداکثر تا سقف یک میلیون تومان به مشتری غرامت بپردازد. اما اگر ارزش کالا بیشتر از این میزان باشد و مشتری مدارک معتبری را ارائه داده باشد، مرسوله تا سقف ۲۰ میلیون تومان بیمه خواهد شد و غرامت بر اساس ارزش اظهار شده پرداخت میشود.
شرکتهای پست خصوصی نیز تحت نظارت شرکت ملی پست فعالیت میکنند. برخی دفاتر پیشخوان دولتی در قرارداد با پست هستند و تعهدات آنها مشابه اداره پست است، در حالی که سایر شرکتهای خصوصی شرایط مستقلی دارند.
جمعبندی
در این مقاله ما به بررسی دلایل رایج نرسیدن مرسولههای پستی مانند اشتباه در درج آدرس، مفقودی، تاخیر ناشی از حجم بالای بستهها و حتی به بررسی مشکلاتی در سامانههای پیگیری پرداختیم. علاوه بر آن به راهکارهایی برای پیگیری وضعیت بسته، از جمله استفاده از کد رهگیری، اپلیکیشنهای پیگیری و شیوههای ثبت شکایت در پست یا تیپاکس و… توضیح دادیم.
با استفاده از روشهایی که گفته شد، شما میتوانید مشکل خود را در سریعترین حالت ممکن برطرف کنید. در صورتی که سوال و یا ابهامی در مورد هر کدام از موارد گفته شد داشته باشید، کارشناسان ما در ایران تحصیل به صورت ۲۴ ساعته، آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
برای دانلود فایلPDF مقاله علت نرسیدن مرسوله پستی چیست؟، کلیک کنید
چرا مرسوله پستی من نرسیده است؟
نرسیدن مرسوله پستی میتواند به دلایل مختلفی از جمله اشتباه در ثبت آدرس، تاخیر در پردازش مرسولهها به دلیل حجم بالای سفارشات، گم شدن مرسوله در فرآیند حمل و نقل و یا حتی مشکلات در سیستمهای توزیع پستی و در برخی موارد خاص مثل نبود اطلاعات کافی یا نقایص بستهبندی به مبدا بازگردانده شود؛ رخ دهد.
چگونه میتوانم مرسوله پستی خود را پیگیری کنم؟
با وارد کردن کد پیگیری مرسوله در سامانههای آنلاین پست یا اپلیکیشنهای پیگیری، وضعیت مرسوله خود را میتوانید مشاهده کنید. در صورت عدم دسترسی به کد رهگیری، در برخی سامانهها امکان پیگیری از طریق شماره موبایل یا کد ملی فراهم شده است که در مقاله به آنها اشاره شد.
آیا میتوانم در صورت گم شدن مرسوله پستی شکایت کنم؟
بله – اگر مرسوله شما گم شده یا به دستتان نرسیده است، میتوانید شکایت خود را ثبت کنید. برای این کار، به نزدیکترین اداره پست مراجعه کرده یا از طریق تماس با واحد صدای مشتری پست، گزارش خود را اعلام کنید. همچنین، برخی سامانههای آنلاین امکان ثبت شکایت را به صورت الکترونیکی فراهم میکنند تا روند رسیدگی به مشکل سریعتر انجام شود.
چه زمانی میتوانم از جبران خسارت استفاده کنم؟
در صورت گم شدن یا آسیب دیدن مرسوله، در صورتی که ارزش آن در زمان ارسال ثبت شده باشد، میتوانید برای جبران خسارت درخواست دهید. برای این منظور ارائه مستندات مرتبط از جمله فاکتور خرید کالا ضروری است. پس از تایید درخواست، پست بر اساس ارزش اظهار شده، غرامت را پرداخت خواهد کرد.
دلیل نرسیدن بسته پستی پیشتاز چیست و چگونه پیگیری کنم؟
بستههای پیشتاز معمولا سریعتر از سایر روشها ارسال میشوند، اما ممکن است به دلیل تراکم مرسولات، مشکلات ترافیکی و یا نقص در سیستمهای توزیع، تاخیر داشته باشند. شما میتوانید از طریق کد رهگیری و سامانههای پیگیری پست، وضعیت مرسوله پیشتاز خود را بهروزرسانی کرده و اطلاعات دقیقی از مکان و زمان احتمالی دریافت بسته به دست آورید.