13

صنعت نوشت افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیمصنعت لوازم التحریر ایران در یک دهه گذشته با استفاده از تمامی ظرفیت های ممکن سعی در کسب جایگاه قابل قبولی در بازار داخلی داشته است. در حالی که یک دهه پیش شکل گیری صنعت نرم افزار نوشتاری در ایران برای بسیاری دست نیافتنی و غیرممکن بود، تلاش و توان تولیدکنندگان داخلی نشان داده است که با برنامه ریزی و گام به گام در کنار اقلام خارجی، سهم قابل توجهی از سبد خانواده ها را به خود اختصاص داده است. قابل توزیع است.

اما صنعت نرم افزار نوشتن به این سادگی و آسانی به این مرحله نرسید. وجود عوامل تأثیرگذار بیرونی مانند شیوع کرونا و تعطیلی مدارس باعث شد چرخ تولید برخی واحدها از کار افتاده یا با کندی به کار خود ادامه دهند. نرم افزار نویسی نیز مانند سایر بخش های صنعتی کشور در دهه اخیر با مشکلات خرد و کلان زیادی مواجه بوده است، اما با برنامه ریزی و نقشه برداری چشم انداز توانسته است به رشد قابل قبولی ادامه دهد. دست اندرکاران این صنعت در آستانه ورود به دهه دوم فعالیت خود، در نامه ای به رهبر معظم انقلاب، صادرات را یکی از مهمترین برنامه های خود برشمردند. این امر ضمن ایجاد فرصت های فراوان، چالش های مهمی را نیز برای تولیدکنندگان به همراه خواهد داشت.

نرم افزار نویسی که یکی از صنایع فرهنگی است در کنار انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به کشورهای دیگر از نظر اقتصادی می تواند سودآور باشد. گردش مالی حوزه صنایع فرهنگی، آمار عجیبی است. بر اساس آمار اعلام شده سهم صنعت صنایع فرهنگی در جهان 2250 میلیارد دلار است. گردش مالی انیمیشن در جهان تنها 222 میلیارد دلار است. همچنین این صنعت توانسته برای 29.5 میلیون نفر در سراسر جهان شغل ایجاد کند.

اما ایران چه فرصت هایی برای ورود به بازارهای لوازم التحریر در منطقه دارد و چه جایگاهی در سطح منطقه ای و جهانی دارد؟ در اردیبهشت سال گذشته، مقاله استراتژی صنعت نوشت افزار به منظور تشریح وضعیت فعلی و افق های آینده منتشر شد. سندی که تا هفته گذشته منتشر نشد و فقط تهیه کنندگان از مفاد و جزئیات آن اطلاع داشتند. در بخشی از این سند به جایگاه ایران در صنعت نوشت افزار در جهان و منطقه اشاره شده است.

لوازم التحریر، نوشت افزار ایرانی اسلامی، تولید ملی،

بر اساس آمار منتشر شده در پورتال الکترونیکی پژوهش و بازار، گردش مالی صنعت نوشت افزار در سال 2021؛ 21.6 میلیارد یورو بود که در سال گذشته (2023) به 22.5 میلیارد یورو رسید و پیش بینی می شود امسال (2024) به 25 میلیارد یورو برسد. بر اساس بررسی های انجام شده، پیش بینی می شود گردش مالی این صنعت در سال 2030 به 32.3 میلیارد یورو برسد، اما ایران در این معادلات تجاری در سطح جهانی در کجا ایستاده است؟

لوازم التحریر، نوشت افزار ایرانی اسلامی، تولید ملی،

به منظور بررسی وضعیت منطقه ای و جهانی صنعت نوشت افزار ایران، مقاله راهبردی نوشت افزار ابتدا حجم صادرات، واردات و تراز تجاری اقلام پرمصرف مانند خودکار، نشانگر، مداد تحریر، خودکار و … را مورد ارزیابی قرار داد. بر اساس آمار صادراتی منتشر شده، ارزش صادرات انواع خودکار، خودکار، خودکار، نشانگر و اجزا و قطعات مربوطه در جهان حدود 17.6 میلیارد یورو در سال 2021 است که چین، ژاپن و آلمان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده اند. و ایران در بین 202 کشور در رتبه 66 صادرات قرار دارد.

بر اساس آمارهای منتشر شده، ارزش واردات انواع خودکار، خودکار، نشانگر و قطعات مرتبط در سال 2021 بالغ بر 6.5 میلیارد یورو است که کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان و چین سهم اصلی واردات را به خود اختصاص داده اند. داده شده ایران در بین 225 کشور وارد کننده رتبه 84 را دارد. با توجه به قرار گرفتن خودکار و نشانگر در گروه محصولات 27، عمده واردات مربوط به قطعات و قطعاتی مانند نوک خودکار، فیلتر نشانگر و … می باشد.

همچنین میزان واردات از کشورهای همسایه و منطقه در سال 2021 حدود 177 میلیون یورو است که با توجه به ویژگی های فرهنگی و منطقه ای نیاز به برنامه ریزی برای کسب سهمی از بازار موجود را نشان می دهد.

همچنین بر اساس آمارهای صادراتی منتشر شده، ارزش واردات انواع مداد و قلمدان در جهان در سال 2021 حدود 1.5 میلیارد یورو است که چین، آلمان و برزیل بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده اند و ایران در رتبه 68 از میان این کشورها قرار گرفته است. 169 کشور همچنین ارزش واردات انواع مداد و مغز مداد در سال 2021 به 1.4 میلیارد یورو رسید و کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه سهم اصلی واردات را به خود اختصاص دادند. ایران در بین 220 کشور از نظر واردات رتبه 100 را دارد و با توجه به قرار گرفتن انواع مداد و جوهر در گروه محصولات 4، عمده واردات مربوط به نوک مدادی است. همچنین میزان واردات از کشورهای همسایه و منطقه در سال 2021 حدود 71 میلیون یورو است که نیاز به برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار موجود با در نظر گرفتن جوامع فرهنگی و مذهبی را نشان می دهد.

بر اساس محاسبات انجام شده، بیشترین نسبت تراز تجاری (صادرات/واردات) مداد، مداد رنگی، مداد رنگی، سرب مداد به کشور ژاپن با عدد 18.34 است. ایران با ضریب 0.09 در جایگاه بیست و دوم قرار دارد.

بر این اساس ارزش صادرات دو سال گذشته منتهی به اجرای برنامه راهبردی صنعت نوشت افزار در سال های 1400 و 1401 به صورت یک ارزش در جدول زیر قابل مشاهده است:

لوازم التحریر، نوشت افزار ایرانی اسلامی، تولید ملی،

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا