جنگنده اف۱۶ تقویت شده از راه رسید+ عکس – تابناک
به گزارش «تابناک» به نقل از روزیاتو، لاکهید مارتین جت جنگنده F-21، نسخه ای از F-16 Fighting Falcon را به طور خاص برای نیروی هوایی هند طراحی کرد. هند می خواهد ناوگان بزرگ Su-30MKI خود را برای سال های آینده حفظ کند، اما لزوما نمی خواهد Su-30 های جدید بخرد. در سال های اخیر، هند بر تولید بومی (مانند جنگنده سبک تجاس) تمرکز کرده و جت های فرانسوی رافال را خریداری کرده است. اما در حال حاضر، این کشور برای طراحی و ساخت جنگنده های چند منظوره پیشرفته خود تنها مانده است. بنابراین در حالی که هند یک ابرقدرت نوظهور است، هنوز به شدت به واردات وابسته است و لاکهید امیدوار است که هند به خرید F-21 علاقه مند شود.
F-21 های ساخت لاکهید – F-16 های آلیاژی
طبق ویدیوی F-21 لاکهید، این جنگنده نسبت به جنگنده های F-16 که در حال حاضر در حال تولید هستند، پیشرفت های زیادی دارد. F-21 دارای 40 درصد قابلیت تسلیحات هوا به هوا، برد بلندتر و قابلیت پرسه زدن پایدارتر خواهد بود. F-21 تنها جنگنده ای خواهد بود که قادر به سوخت گیری با کاوشگر/سبد و بوم است و با جدیدترین سنسورها و تجهیزات هوایی ماموریت پیکربندی خواهد شد. به طور کلی از F-16 قابل دوام تر خواهد بود.
پیشرفت های F-21 نسبت به F-16:
12000 ساعت پرواز (همانند بلوک 70)
توانایی حمل 40 درصد بیشتر تسلیحات هوا به هوا
افزایش دامنه و دوره های رومینگ
قابلیت شارژ پراب/سبد و بوم از هوا
جدیدترین سنسورهای ماموریت و اویونیک
F-21 ویژگی های اثبات شده F-16 و فناوری های نوظهور لاکهید را در خود جای داده است. این جت به طور ویژه برای پاسخگویی به نیازهای نیروی هوایی هند طراحی شده است و برخی از قابلیت های رادارگریز را در خود جای داده و در مقایسه با همتایان دو موتوره خود 30 درصد هزینه های چرخه عمر کمتری را ارائه می دهد.
F-21 یک F-16 Block 70 ارتقا یافته با مقداری DNA از جنگنده های F-22 و F-35 خواهد بود. F-16 Block 70/72 هنوز در حال تولید است (فقط برای صادرات) و احتمالاً خط مونتاژ حداقل تا پایان دهه جاری به کار خود ادامه خواهد داد. لاکهید تخمین می زند که تقاضا برای حدود 300 F-16 دیگر وجود دارد.
ساخت هند
لاکهید مارتین تصریح می کند که F-21 “به طور خاص برای نیروی هوایی هند پیکربندی شده است” و هند می تواند خودش آن را بسازد (چیزی که برای تلاش های هند برای گسترش بخش دفاعی خود بسیار جذاب است).
F-21 فرصتهای بیسابقهای را برای شرکتهای هندی در هر اندازه، از جمله شرکتهای کوچک، کوچک و متوسط (MSMEs) و تامینکنندگان در سرتاسر هند فراهم میکند تا روابط تجاری جدیدی با لاکهید مارتین و دیگر رهبران صنعت در ایالات متحده و جهان اطراف برقرار کنند. پیدا شد – لاکهید مارتین
اگر هند این هواپیما را بخرد، لاکهید مارتین و غول هندی تاتا با هم آن را خواهند ساخت (لاکهید بارها در وب سایت خود تاکید کرده است که این هواپیما در هند تولید خواهد شد).
تاتا گفت که F-21 Block 70 برای پاسخگویی به نیازهای جنگنده تک موتوره نیروی هوایی هند ایده آل است و این همکاری منحصر به فرد صنعت ایالات متحده و هند نتیجه مستقیم ابتکار هند برای توسعه ظرفیت تولید هوافضا و دفاع خصوصی در هند است. با این حال، مشخص نیست که آیا تمایل و اقدام واقعی در دهلی برای خرید هواپیما وجود دارد یا خیر.
در حالی که هند در حال مذاکره با ایالات متحده برای تولید C-130J Super Hercules تحت مجوز است، هند همچنین در حال مذاکره با روسیه برای از سرگیری تولید داخلی Su-30 برای صادرات است (تا حدی برای کمک به روسیه در اجرای تحریم های ایالات متحده). هند بیشتر Su-30 های خود را تحت لیسانس در هند ساخته است.
منحصر به فرد بودن نیروی هوایی هند
نیروی هوایی هند یک مورد خاص است. هند یک قدرت بزرگ یا در حال ظهور است و در حال حاضر بیشترین جمعیت را در جهان دارد. این کشور به آینده ای امیدوار است که بتواند به تنهایی یک ابرقدرت بزرگ باشد. هند همچنین یکی از اعضای جنبش عدم تعهد است، به این معنی که هرگز جهت گیری ژئوپلیتیکی نداشته و هیچ برنامه ای برای جانبداری در این عرصه ندارد. اگرچه هند ممکن است رقبایی (چین و پاکستان) داشته باشد، اما هیچ دوست واقعی یا حداقل دوستانی به معنای متحد ندارد.
نیازهای هند با بسیاری از کشورها متفاوت است – نیازهای هند با کشورهای سطح متوسط مانند مصر و ویتنام متفاوت است. اما در عین حال، این کشور یک اقتصاد در حال توسعه است که باید بودجه خود را افزایش دهد.
جت های جنگنده در نیروی هوایی فرانسه تعداد هواپیماهای در حال خدمت (طبق گزارش FlightGlobal)
ماشین SEPECAT جگوار M/S 130
127 MiG-21 (بازنشسته می شود)
65 فروند MiG-29 (بیش از 10 فروند برای آموزش)
هواپیمای Mirage 2000H/I 44 (بیش از 11 هواپیمای آموزشی)
هواپیمای رافال DH/EH 36
266 Su-30 (12 فروند برای تعویض سفارش داده شده است)
12 تجاس (در صورت سفارش بیشتر)
هند روابط خوبی با اتحاد جماهیر شوروی و سپس با روسیه داشته است. در حالی که هند مدتها تلاش کرده است تا اطمینان حاصل کند که بیش از حد به یک تامینکننده جهانی وابسته نیست، اکثر تجهیزات نظامی آن از اتحاد جماهیر شوروی/روسیه میآیند و Su-30 ستون فقرات نیروی هوایی هند را نیز میخواهد جت هایی مانند قدرت بزرگ (به هر حال، تمرکز زیادی بر روی مقابله با چین دارد).
اما در حال حاضر، به نظر می رسد که هندی ها از روسیه خرید نخواهند کرد، تا حدی به دلیل تحریم های ایالات متحده و نیاز به تنوع بخشیدن به تامین کنندگان جت های جنگنده خود. اما اگر هواپیماهای روسی نیست، پس کدام کشور؟ این رویکرد بیشتر اروپا و ایالات متحده را به مقصد هند ترک می کند (خرید هواپیمای چینی 100% فراتر از تصور و برنامه هند است).
در حالی که هند احتمالاً مایل به دریافت F-35 است، احتمال کمی وجود دارد که ایالات متحده به دلایل مختلف فروش این هواپیمای ارزشمند را به هند در نظر بگیرد. به عنوان مثال، خرید سامانه پدافند هوایی اس-400 از روسیه (و هند نیز این سامانه را دارد) منجر به حذف ترکیه از برنامه F-35 شد.
همچنین، هند ممکن است به دنبال جنگندهای باشد که نسبت به F-16 قدیمی (حتی در نسخه Block 70/72) توانایی بیشتری داشته باشد اما توانایی خرید جنگنده نسل 5 را نیز نداشته باشد. به نظر می رسد لاکهید فکر می کند که سازش و یک گزینه میانی می تواند برای هند کارساز باشد.